יום ב', ג’ בחשון תשע”ח
אין להם מים זורמים וחשמל, אבל גם במאחזים נידחים ביותר יש אינטרנט אלחוטי. בגבעות הגדה המערבית צומחים חשבונות פייסבוק והחברים מזמינים ומפיצים את הבשורה.גם לפעילי הימין ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, מחברון, יש חשבונות פייסבוק, שהם כותבים בהם את דעתם על אירועי היום.
17:26 (26/05/10) עורך ראשי

כשאיתי זר, בן 34, מנהיג חוות גלעד, נעצר בנובמבר אשתקד, זה היה טבעי שסרטון המתעד את המעצר, שצולם בטלפון נייד, יועלה בתוך דקות לעמוד ה"פייסבוק" של החווה, להנאת 2,234 חברי המאחז ואוהדיו. בחוות גלעד, מאחז לא חוקי, גרות 25 משפחות וכמה רווקים, בשטח רחב שבין ההתנחלויות יצהר וקדומים, הסמוכות לשכם. באחרונה הם גילו את נפלאות הרשת החברתית באינטרנט. במקום להיות תלויים בתקשורת, במסרים כתובים או במידע שעובר מפה לאוזן, החווה פתחה קבוצה באתר פייסבוק, שזוכה לפופולריות רבה. בין היתר אפשר למצוא שם הזמנה למסיבת טראנס במאחז מעלה רחבעם, תמונות ממסיבת ל"ג בעומר, שלל קריאות לכלוא לנצח את העיתונאית ענת קם ומאמר הקורא לסגור את המחלקה היהודית בשב"כ. זר נתון עכשיו במעצר בית בירושלים, עד שיוכרע דינו באשמת בתקיפה של קצין מג"ב, מה שנותן לו זמן רב לגלוש בפייסבוק. "אחרת לא הייתי נכנס לזה בכלל", הוא אומר. "תכל'ס, נוער הגבעות, כמה שהם מיליטנטים גם יודעים להיות פרקטיים. הציבור שלנו מאוד מתחבר למדיה ולמודרניזציה ויודע לנצל אותה. בכלל, מאז שפתחו את הפייסבוק בעברית יש הרבה יותר חברים, כי החבר'ה שלנו לא יודעים אנגלית בכלל. "חברי הקבוצה בחווה שומעים מה יש לנו להגיד. מדובר ב-2,000 איש וסביבם עוד מעגל, שגם להם הם מעבירים אינפורמציה. התודעה הציבורית חשובה לטווח ארוך. חשוב לנו להסביר את עצמנו והפייסבוק הוא עוד כלי. חשוב לציבור, גם לנוער הגבעות, שישמעו את דברנו". המאחז לא מחובר לרשתות המים והחשמל, ותשתיות אחרות אין. "יש לנו רק שבעה קווי בזק ל-25 משפחות", אומר איתי זר. "אז הבאנו חברה שעשתה לנו חיבור מקדומים. יש לנו אינטרנט אלחוטי וכל החווה מחוברת". חוות גלעד לא לבד. גם למאחז "גבעות עולם", ממזרח לשכם, יש קבוצה. שם העלו תמונה מחתונה שבה רוקדים שני בחורים עם רובי אם-16. גם לפעילי הימין ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, מחברון, יש חשבונות פייסבוק, שהם כותבים בהם את דעתם על אירועי היום. חבר מועצת קרית ארבע, בנצי גופשטיין, מתפעל את קבוצת הפייסבוק "הרעיון היהודי - תורתו של הרב כהנא". לדבריו, "אנחנו מפיצים את האידיאולוגיה של הרב (מאיר) כהנא. התחלתי לפני חודש וחצי-חודשיים ויש לנו 600 חברים בערך. אנחנו מוציאים 'כהנא יומי' - כל יום משפט של הרב על המצב. יש ציבור חדש, אנשים שלא הכירו את הרב כהנא ולא היו מזוהים עם הפעילות. כמובן, יש אנשים מוותיקי הרב כהנא. אני מרגיש שזה אפקטיבי. הגענו להרבה אנשים. זה עובד יפה מאוד. אנחנו לא מנצלים את זה מספיק, אבל אנחנו נכנסים לעניין". גופשטיין נכנס במלוא הכוח. "יש לנו קבוצה של ארגון החסד ?חסדי מאיר' (על שם מאיר כהנא, ח"ל), שעוזר לגבעות (המאחזים, ח"ל). יש עוד פייסבוק של ארגון ?להב"ה' למניעת התבוללות, שעוסק בעיקר בהסברה לבנות, שלא לצאת עם ערבים. סגרו לנו אותו שלוש פעמים, כי זה כנראה גזעני", אומר גופשטיין. "היתה לנו קבוצה ?עד מתי בנות יהודיות יוצאות עם ערבים', ו'נגד בחורות שיוצאות עם ערבים'. שם היו 4,338 חברים. אנחנו מפיצים סרטונים ב'יוטיוב'. קיבלנו בפייסבוק עשרות פניות לעזרה, מחברים ומהבנות עצמן. בינתיים הצלחנו להציל כבר שבע בנות". תירא-ל כהן, בת 17, שמתגוררת במאחז ליד מבוא דותן בצפון הגדה, אומרת שפייסבוק "זה מקום טוב להביע דעות, אפילו אם הן לא בקונסנסוס. הרבה אנשים מרגישים קשורים לפעילות ארץ ישראל, הם תומכים בנוער הגבעות, אבל אף פעם לא היו בגבעה. זו לא מהפכה חברתית, אבל זה נחמד". לא כולם שותפים להתלהבות. דניאל גלעד, בן 21, שבונה כעת את בית הקבע שלו במאחז רמת מגרון ליד רמאללה, אומר ש"חוץ מלהוסיף חברים ולדבר עם קרובי משפחה של אשתי מאנגליה, אני לא עושה בזה כלום. בן אדם חוזר הביתה לנוח מהפייסבוק, הוא רוצה רק להיות בקשר עם חברים. אבל יש לנו חבר'ה רציניים, שיודעים לבנות אתרים וטבעי שיהיו פעילים ברשת החברתית". משה אוטלו, פעיל בארגון "נוער למען ארץ ישראל" ובמאחזים, סגר את דף הפייסבוק שלו לפני שבועיים. "השאלה היא למה פתחתי, לא למה סגרתי", הוא אומר. "אני פשוט לא רואה בזה תועלת. יש דרכים יותר טובות להפיץ את המסר". לצד הפצת דעות פוליטיות, פייסבוק משמש, כידוע, מקום נוח להיכרויות. בשל אילוצי הצניעות וכדי שלא לגרום למכשול, יש שנוהגים לטשטש את תמונות הנשים. דניאל גלעד אומר ש"אני לא רב של אף אחד. אם מישהו חושב שהוא יכול להחזיק מעמד בזה, ואם מישהו שחושב שזה יפיל אותו, שלא יתקרב". הארץ